Wetterbygden Basketball tar nästa steg för jämställd idrott

Klubbens strategi är tydlig – alla spelare ska ha samma villkor och förutsättningar. Sponsorbidragen kommer att delas i tre lika delar, en del vardera till damlaget Sparks, herrlaget Stars och rekryterings- och integrationsprojektet Project Reach. Klubben ser också över resevillkoren och fördelningen av resurser som coachstab, fysioterapeuter och halltider. Långsiktigt hoppas klubben kunna bidra till att utjämna basketens löneskillnader mellan dam- och herrlagsspelare.

Under det senaste decenniet har klubben gjort en fantastisk sportslig resa. Damlaget Wetterbygden Sparks och herrlaget Wetterbygden Stars spelar båda i högsta serien. De sportsliga framgångarna har byggt en god grund för att ta tydliga initiativ för långsiktig rekrytering och hållbar utveckling. Den fortsatt offensiva jämställdhetssatsningen är ett självklart steg i den riktningen:

– Vissa saker kan vi som klubb påverka direkt – framför allt fördelningen av sponsorpengar, där vi kan göra skillnad tillsammans med våra sponsorer. Vi kan också jämställa tillgången på person- och expertresurser till spelarna samt omarbeta våra resevillkor. Om vi lyckas med detta tror jag vi tagit ett stort steg mot att jämställa förutsättningarna mellan vår dam- och herrverksamhet på elitnivå, säger Thomas Ekström, klubbens verksamhetschef.

På sikt hoppas och tror klubben att deras satsning kan påverka även i ett större sammanhang, såsom att bidra till att utjämna skillnaderna i marknadslöner mellan dam- och herrspelare på elitnivå.

Det är inte första gången Wetterbygden Basketball utmärker sig när det gäller hållbarhet. Sedan 2018 driver klubben Project Reach, en insats för både rekrytering och integration, där de löpande söker upp ungdomar på kommunens skolor. Flera gånger i veckan är klubben ute på olika platser och erbjuder att prova basketspel, men också andra aktiviteter. Ledare och spelare är därmed direkt engagerade i att välkomna fler till sporten och i att öka mångfalden. Projektet har fått mycket positiv respons, både från deltagarna och genom nya företagssamarbeten.

Klubbens huvudsponsor OnePartnerGroup, experter på rekrytering, bemanning och utbildning, är också en nyckel i klubbens rekrytering. De kan ibland vara kontaktvägen till extrajobb eller anställning för en spelare eller för en medföljande partner. Genom kompetensutveckling stärker de även spelarna både som människor och lagspelare.

– Jämställdhetssatsningen är ytterligare en del i vårt paket för långsiktig hållbarhet och rekrytering. Vi vet att vi redan gjort skillnad och vill självklart gå vidare på den vägen, säger Stefan Alvarsson, styrelseordförande i Stars Basket AB.

Kontakt:

Thomas Ekström
General Manager
Wetterbygden Basketball

thomas.ekstrom@wbbasket.se
www.wbbasket.se

Material till pressrelease

Klicka på filerna för att visa högupplöst version. Högerklicka sedan på bilden och välj ”Spara som…” för att ladda hem filen.

Bild

Fr. vänster: Thomas Ekström (General Manager), Emma Johansson (Sparks), Daniel Mortensen (Stars), Samantha Cooper (Sparks), Albin Häll-Eriksson (Stars) och Johan Söderkvist (Project Reach).

Fotograf: Peter Forsberg

Badge